Hazai és nemzetközi orgonabemutatók információs portálja
Orgonabemutatók
 
Közöttünk élnek
 
Egyházak

MAGYAR  KATOLIKUS  EGYHÁZ
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ
MAGYARORSZÁGI REFORMÁTUS EGYHÁZ

 
Apróhirdetések
 
Orgonás fórumok

Képtalálat a következőre: „fidelio magazin”

 
♪ 5 perces hólabda
♪ 5 perces hólabda : 11. interjú - Fassang László orgonaművésszel, a Zeneakadémia adjunktusával, a MÜPA orgonakoncertek művészeti vezetőjével

11. interjú - Fassang László orgonaművésszel, a Zeneakadémia adjunktusával, a MÜPA orgonakoncertek művészeti vezetőjével

M. Kovács Edit  2009.11.19. 22:14

Fassang László budapesti zenész család gyermeke. Orgonatanulmányait 13 éves korában Baróti István irányításával kezdte, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta, ahol orgonát Gergely Ferenc és Ruppert István, zongorát Prunyi Ilona növendékeként tanult. Itt 1998-ban szerzett diplomát. Ezt követően felvételt nyert a párizsi Conservatoire National Supérieur de Musique Olivier Latry - a párizsi Notre-Dame orgonistája - által vezetett orgona-osztályába, ahol Michel Bouvard növendéke is volt. A következő tanévben az improvizáció tanszakra is sikerrel felvételizett, ahol tanárai Loic Mallié, Philippe Lefebvre, Thierry Escaich és Jean-François Zygel voltak.

2000-ben egyéves tanulmányi szabadsága alatt a Sapporói Hangversenyterem (Japán) orgonistája volt. Ekkor számos hangversenyt és mesterkurzust tartott Japánban, valamint a Sapporói Koncertterem Kern orgonáján elkészítette első orgonalemezét, amelyen Bach és Liszt művei mellett saját improvizációi hallhatók.
2003-ban ellenszavazat nélkül, kiváló minősítéssel szerzett orgona-előadói és orgona-improvizáció diplomát a párizsi Conservatoire-on; zongora-improvizáció diplomáját 2004-ben kapta meg ugyanitt. Számtalan hangversenyt adott szerte Európában, illetve Japánban és Észak-Amerikában. Többéves külföldi tartózkodása után 2004 óta Magyarországon él. Szakértőként részt vett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának építésében; 2006-tól a Művészetek Palotája orgonakoncertjeinek művészeti vezetője. Amerikai hangversenyeit 2002 óta a Karen McFarlane Artists, Inc. koncertügynökség szervezi.

A klasszikus orgonairodalom megszólaltatása mellett fontosnak tartja az improvizáció hagyományának ápolását. Ennek kapcsán igyekszik a hangszer lehetőségeit különböző zenei stílusok - jazz, illetve tradicionális zene - szintézisén keresztül is bemutatni. Ebben a szellemben rendszeresen koncertezik a hazai zenésztársadalom legtehetségesebb művészeivel, Palya Beával, Szokolay Dongó Balázzsal, Dés Andrással, Bacsó Kristóffal, valamint a nemzetközileg ismert jazz-szaxofonossal, Vincent Le Quang-gal.
2004-től a San Sebastian-i Zeneművészeti Főiskola meghívott improvizáció tanárként működik, 2008 szeptemberétől pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa.  

Díjak:

  • 2006: Liszt Ferenc-díj; Prima Díj
  • 2004: Grand Prix de Chartres Nemzetközi Orgonaverseny - nagydíj és közönségdíj
  • 2003: Első Nemzetközi Német-Francia Orgonaverseny (Windesheim) - megosztott második díj; a francia orgonaművek legjobb előadásáért járó különdíj
  • 2002: Párizs Város Negyedik Nemzetközi Orgonaversenye - improvizációs második díj; Maurice Duruflé-díj
  • 2002: Royal Bank Calgary Nemzetközi Orgonafesztivál és -verseny - improvizációs aranymedál
  • 1998: Győri Nemzetközi Orgonaverseny - második díj
  • 1993: Gárdonyi Zoltán Emlékverseny (Budapest) - első díj

(Szakmai bemutatás forrása: www.fassang.hu)

Hólabda sorozatunk keretében ma Fassang Lászlót hívtuk fel Pálúr János ajánlására, hogy feltegyünk neki pár kérdést.

1. Kedves Laci, hogy vagy, mivel foglalkozol éppen?

- Köszönöm, jól vagyok. Ezekben a percekben éppen komponálással foglalkozom, orgonadarabot írok, melyet  hamarosan a MÜPA-ban mutatok be. Itt ülök a  zongoránál, körülöttem egy csomó kottapapír, és ezen a művön dolgozom,  ebbe fektetem jelenleg a legtöbb energiát.


2. Milyen apropóból készül az orgonadarab, és mennyire vagy készen vele?

- A mű a 2009. december 4-i Prima Primissima díjátadó gálán fog elhangozni. Ebben az összefüggésben nehéz dolga van az embernek, hiszen csupán 5 perc áll rendelkezésre. A  díjátadót  a Magyar Televízió 1-es csatornája is közvetíti majd. A gálaesten nyilván sok olyan zenehallgató lesz, akik először fogják hallani az orgona hangját, ezért szeretném megmutatni, hogy mit is tud ez a hangszer. A művet a Prima Primissima díj alapítójának, Demján Sándornak fogom ajánlani.

 

3. Milyen gyakran komponálsz?


- Régen, középiskolás koromban gyakran írtam darabokat, de azóta már nem. Ezzel a művel talán egy újabb korszak kezdődik pályafutásomban.


4. Kanyarodjunk kicsit el a Zeneakadémia felé. Hogyan éled meg a felújítást, az épület időszakos bezárását, az átalakulást?

 

- Alapvetően pozitívan élem meg ezt a történetet, bár nem könnyű a jelenlegi átmeneti állapotban az általam kitűzött színvonal felé közelíteni. Úgy gondolom, hogy egy egyedülálló lehetőség egy ilyen épületfelújítás,  100 évben egyszer ha történik hasonló, és nagyon optimista vagyok abban a tekintetben is, hogy ez a rekonstrukció az orgonák terén egy korszakalkotó előrelépés lesz.


5. Korábbi megkérdezettünk, Pálúr János említette, hogy 4 orgona épül majd a megújult Zeneakadémián. Mondanál ezekről a hangszerekről pár szót?


- A nagytermi orgona az 1907-es Voit orgona rekonstrukcióját célozza meg. Az a hangszer együtt épült a Zeneakadémia épületével, és ennek az eredeti orgonának a homlokzata látható még ma is.  Az így megépülő nagytermi orgona egy, a német irányzatot képviselő késő romantikus hangszer lesz, ideális Liszt nagyszabású orgonaműveinek megszólaltatására. Ezzel szemben lesz egy francia romantikus orgona a Kupolateremben, míg a másik két épülő orgona gyakorlási célra szolgál majd. Az egyik 3 manuálos, 8-10 regiszteres romantikus hangszer, míg a másik 2 manuálos, barokk stílusú gyakorlóhangszer lesz. Mindegyik orgona közbeszerzési eljárás keretében lesz megtervezve és megépítve. Ezután még elengedhetetlen feladat lesz egy a historikus, barokk irányzatot követő hangszer megépítése is, de ez nem a nagyépületben, hanem valószínűleg valamelyik közeli templomban foglal majd helyet.

Ha ezek a hangszerek az elképzeléseink szerint megépülnek, akkor a Zeneakadémia orgonaparkja valamennyi európai oktatási intézménnyel felveszi a versenyt, sőt a művészi minőség tekintetében a legtöbbjüket le is előzi majd.


6. Úgy tudom, hogy az előkészítő munkálatok, a projekt kiíráshoz szükséges alapkoncepció meghatározása, az orgonaterv specifikációk kidolgozása Rátok, az orgona tanszak tanáraira, adjunktusaira vár.


- Igen, ez valóban így van.


7. Milyen események történtek Veled a közelmúltban, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?

 

- Amit első helyen szeretnék kiemelni, az a Zeneakadémián nemrég lezajlott Christoph Bossert mesterkurzus, melyet az említett, híres német professszor tartott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárai és hallgatói részére - megfelelő hangszerek híján az órákat a Szent Teréz és a Szent Ferenc sebei templomban tartottuk. A kurzus tematikája a német romantikusokat ölelte fel: Brahms, Mendelssohn, Schumann, Reger munkásságát. Egyfajta megszégyenítő felismerés volt számomra ez a kurzus, abban az értelemben, hogy amikor egy ilyen nagy utat bejárt, mély gondolatokkal teli emberrel  találkozik valaki, akkor hirtelen meglátja, mennyit lehet és kell még tanulnia önmagának is... Ez a mesterkurzus rendkívül hasznos volt a  diákoknak az orgonajáték terén, a tanároknak pedig az orgonatanításban - nekem legalábbis ez volt a benyomásom személy szerint.


A másik ilyen kiemelkedő esemény, amit megemlítenék, az a legutóbbi MÜPA koncertem volt, melynek első felében repertoár művek hangoztak el, ám a második rész már az improvizációról szólt. A koncert keretében a Napkirály korszakától eljutottunk a XX. század zenéjéig, és ami számomra újdonság volt: először léptem meg, hogy ilyen számú közönség előtt végig beszéltem a koncert során. Úgy vélem, fontos, hogy az előadó ne csak játsszon, hanem odaillő, tartalmas magyarázattal bevezesse a közönséget abba a korba, melyből valók az eljátszott darabok. Ez egy logikus folyamat első állomása. Bár a rendszeressé vált MÜPA orgonabemutatókon is beszélek, az egészen más hangulatú alkalom. Annyira távol kerültünk időben és térben gondolatvilágunkban a több száz évvel ezelőtt keletkezett művektől, hogy kell néhány kulcsot adni azoknak, akik be szeretnének lépni ebbe a világba.

 

8. A MÜPA orgonabemutatók milyen gyakorisággal zajlanak?


Ezekre a MÜPA által szervezett, bárki által látogatható, ingyenes orgonabemutató programokra havonta 1-2 alkalommal kerül sor, és a MÜPA honlapján keresztül lehet jelentkezni rájuk. 

9. Engedd meg, hogy a magam és az orgonabarátok nevében megköszönjem a támogatást, amellyel az orgonabemutatók mögé álltál, lehetővé téve számunkra a nagy sikerű, 2007. júliusi MÜPA orgonabemutatót, valamint a 2010 január elején megrendezésre kerülő, kifejezetten az Orgonabarátok Civil Köre számára biztosított exkluzív éves orgonabemutatót. Mi a véleményed erről az orgonabemutató sorozatról?

 

- Nagyon fontosnak és örömteli kezdeményezésnek tartom, ezért szívesen támogatom minden szempontból ezt a tevékenységet. Örülök, hogy nem szakmabeliek, hanem civilek indították el a sorozatot, hiszen kicsit szimbolikus a helyzet: a MÜPA megépülésével az orgona lejött a karzatról, és így lehetőség van arra, hogy az orgonazene szerető közönség megnézhesse, megismerhesse az orgonákat akár koncertteremben, akár templomban állnak.


10.  Milyen terveid, feladataid vannak a közeljövőben?

 

- Ami a leginkább leköt most a komponálás mellett, az az orgonaépítési projekt a Zeneakadémián, melynek keretében a jelenleg még meglévő 3 orgona értékesítését is intézni kell. Ezen orgonákat fogjuk eladni, értékesítésre való meghirdetések keretében.

11. Milyen elvárásaid vannak az újonnan épülő orgonákkal szemben?

- Egyszerűen megfogalmazva csak annyi, hogy ha az orgonista leül mellé, ne tudja abbahagyni a játékot, a hallgató pedig ne tudja abbahagyni a zenehallgatást! J Komolyra fordítva a szót, a legfontosabbnak azt tartom, hogy egy-egy meghatározott orgonaépítészeti stílust képviseljenek a diákok, a hallgatók számára, és igazi örömzenélésre inspiráljanak. A neves európai zeneintézményi orgonák látogatása során azt a tapasztalatot szűrtem le, hogy nem szabad kompromisszumok közé szorítva építeni orgonát. Az a legfontosabb, hogy valódi minőség szülessen. Erre intenek az európai pozitív és negatív példák.

 

12. Hol találkozhat Veled legközelebb a Közönség?


- Most, december 12-én lesz a Nyitott Műhelyben koncertem, mely tulajdonképpen egy születésnapi, improvizációs zenei est lesz a meghívott zenész barátaimmal. De jövő márciusban is vár egy izgalmas kihívás, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és egy bolgár női karral készülök világzenei közös koncertünkre.  


13. Mit üzensz a
www.orgonabemutato.hu olvasóinak?

 

- Úgy gondolom, hogy a mai magyar valóságban nem lehet arra várni, hogy a problémáinkra a felettünk állók hozzák a megoldásokat. Úgy vélem, hogy ehelyett saját kezünkbe kell vennünk a sorsunkat. Nagyon örülök, hogy létrejött a ti civil orgonabaráti kezdeményezésetek is, mivel az ilyen és hasonló alulról induló, spontán kezdeményezéseké a jövő. Nagyon fontos, hogy legyenek olyan civil csoportok, melyek képesek összefogni és tenni a közös célokért.  Én a magam részéről minden olyan támogatást meg kívánok adni e civil orgonabaráti kör számára, amire csak módom lesz. A mai világban, amikor a média nagyon erőteljesen jelen van a társadalom életében, létrejött egy virtuális valóság, ám ez ne tévesszen meg senkit. Attól még, hogy valami nem látszik, még nem jelenti azt, hogy nem létezik… Éppen ezért fontos a Ti kezdeményezésetek, hiszen ezt az aránytalanságot próbálja ellensúlyozni. 

 

14. Köszönjük az elismerést, továbbra is igyekszünk e célkitűzések jegyében tevékenykedni. Kinek gurítanád tovább a hólabdát, kit kérdezzünk meg legközelebb?

 

- Szathmáry Lillát ajánlom megkeresésre. Régóta úgy gondolom, és főleg azóta, hogy a Zeneakadémián tanítok, hogy nem lehet az akadémiai képzés 5 évét kiragadni az orgonaképzés teljes időtartamából. Úgy vélem, nagyon fontos, hogy mind az alapfokú, mind a középfokú orgonaképzés egyformán nagy hangsúlyt és teret kapjon, hiszen ez az alapfeltétele a sikeres, minőségi, felsőfokú zenei tanulmányok végzésének.
Lilla néni, aki a Bartók Béla konzervatóriumban tanít orgonát, ebben példaértékű munkát végez. Nagyon meg kell becsülni, ha egy pedagógus  egy zeneiskolában jól tanít, mert az ő munkája alapozza meg a felsőfokú tanulmányok sikereit. Természetesen fontos az is, hogy legyen egy húzó erő, motiváció a diák felé, ami lehetne például az, hogy aki elvégzi a Zeneakadémiát, el tudjon helyezkedni végzettségének, tudásszintjének megfelelően. Ma ez csupán kivételes esetekben sikerül, az okok pedig sokrétűek. Nagyon fontos lenne, hogy egyrészt az egyházak találják meg az utat a képzett zenészek és orgonisták felé, másrészt maguknak az orgonistáknak is sokkal jobban nyitniuk kellene az egyházak és a  közönség felé. 

 

Kedves Laci, köszönjük a beszélgetést és az értékes gondolatok megosztását az olvasókkal. További eredményes munkát kívánunk Neked és sok örömet a most készülő orgonadarabod bemutatójához.


- Én köszönöm a megkeresést.

 

A Hólabda sorozat keretében legközelebb Ruppert István orgonaművésszel beszélgetünk munkájáról, feladatairól - Pálúr János ajánlására, e beszélgetést követően pedig Szathmáry Lilla tanárnőt keressük meg kérdéseinkkel.

 
Orgonakoncertek

Társoldalunk az

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Orgonás adatbázis
 
Partnereink

NÁDOR TEREM

BUDAPEST ZONGORASZALON  

   

 

koncert.lap.hu

 

 

 
Google rank
Google PageRank
 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!